Svar: Vil nu kun spise selv

25. december 2020

Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål :)

Det er ingen tvivl om, at det er frustrerende, når vi mærker, at vores børn lukker munden. Der er jo ikke noget, I hellere vil end at få jeres datter til at spise, og I ved, hvor vigtigt det er, at hun får både mad og væske nok. Der er heller ingen tvivl om, at tandfrembrud osv. spiller ind og det gør det naturligt ikke lettere.. men det I oplever hører alderen til, og det er en helt naturlig udvikling :)

Når jeres datter lukker munden, drejer hovedet, skubber jeres hånd væk osv. når I forsøger at give hende mad, så er det fordi hun, som I også selv skriver, gerne vil spise selv. Hendes selvstændighed spirer, og det viser hun på rigtig mange måder f.eks. ved at lukke munden. Og hun er meget bevidst nu, så hun ved godt, at det gør noget ved jer. Nogle forældre betyder at lave særlige retter til barnet, andre lokker med legetøj, atter andre forsøger at presse maden ind i munden, I sidder måske og diskuterer hen over hovedet på hende, hvad næste træk skal være...

Det bedste I kan gøre er at give hende madro. Giv hende mad, som hun selv kan spise og prøv at tage det roligt. I er nødt til at acceptere, at hun lige nu gerne vil prøve selv, også selvom der ikke glider meget ned af gangen. Hun har naturligt stadig brug for grød og mos, men prøv med mad i stykker først - og suppler så med lidt på en ske ved siden af, og se om det kan accepteres.

Giv hende mange små måltider dagen igennem, så I på den måde også sikrer jer, at hvis hun ikke spiser så meget til det ene måltid, så går der ikke ret lang tid, så tilbydes hun mad igen. Sørg også for at give hende lidt af gangen. Hvor meget mad på en gang kan være for overvældende, det er bedre at give hende 3-5 må hapsere, som hun så kan spise og så tilbyde lidt nye hapsere derefter.

Lad hende øve sig i at spise med fingrene. Hun må gerne øve det der kaldes pincet-greb, hvor hun øver sig i at tage maden med tommel- og pegefinger. I må også gerne introducere en gaffel, hvor I starter med at give hende mad på gaflen og så giver hende gaflen i hånden, og hun kan så selv føre den til munden. I kan med fordel bruge to gafler, så I skifter, og der hele tiden er mad at spise.

Og så er det også vigtigt, at du stopper med at nøde hende med flasken. Med den alder hun har nu, så er det passende med 3 flasker i døgnet, og jeg vil anbefale, at disse ligger før middagslur, aften og sen aften. Hvis hun har brug for at få flasken sovende, så kan de stadig gives på disse tidspunkter.. Og når hun bliver 10 måneder, så vil det være rigtig fint med 3 flasker i døgnet, så den ene flaske skal altså her fjernes. De to flasker kan ligge enten før middagslur og aften, eller aften og sen aften, som du tænker, at det kan fungere bedst for jer.

Det er vigtigt, at du holder mængden af mælk nede, så der er plads til mere rigtig mad i maden og hun naturligt føler sult - og dermed lyst til at spise. Og så vil det faktisk også være en god idé at du introducerer en godnatgrød for hende nu. Den er nemlig med til at sikre, at hun ikke går sulten i seng. Netop fordi hun ...

Annonce

... gerne vil spise selv, men stadig har svært ved det - hun bliver let for træt, før hun egentlig har spist nok - så kan det være en god idé med et godnatmåltid som mætter hende lidt ekstra før natten. Og ofte vil hun måske netop gerne acceptere feks. en grød på dette tidspunkt, selvom om hun lukker munden for skeen hele dagen igennem. Det er derfor et forsøg værd.

Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:

Morgen 7.30: Start med lidt frisk blød frugt i hånden og følg efter med lidt havregrød og vand af kop. Er munden lukket overfor grød på dette tidspunkt, så giv hende klatkager som hun selv kan spise.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og bær. Vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg. Brug meget gerne grøntsagsmos som smørbart pålæg, så hun får mos på denne måde og suppler med kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg, små bidder af en frikadelle (kød eller fiskedelle) eller lignende. Vand af kop.

Flaske og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos. Evt. en lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende, hvis hun vil have det (max 50ml, blot for at opleve noget nyt med ske). Vand af kop.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Aften 18: Udgangspunktet er familiemaden, kød, fisk, kartofler, grøntsager, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også stadig gerne moset mad. Frikadellen kan gives i stykker og kartofler moses med lidt sovs - hun kan spise med fingrene eller med en gaffel og I kan forsøge at supplere med lidt på en ske ved siden af. Vand af kop.

Kommer i bad, frotteres godt med håndklædet, smøres med creme, får lidt babymassage osv. og gøres klar til natten.

Tilbydes en godnatgrød, eller måske igen klatkager eller blot små bidder banan, evt. sammen med lidt mme af en kop eller blot lidt vand. Får derefter børstet tænder.

Flaske og puttes til natten ca. kl 19.30-20

Sen aften eller først på natten 23-01: Drømmeflaske og sover videre. Nogle børn trives også med at drikke deres flaske midt nat, så de har deres længste søvnstræk fra de bliver puttet.

Som du kan se, så indgår der mange små måltider hele dagen igennem, og der indgår lige nu 3 flasker. Da hun ofte drikker sine flasker sovende, så er det helt okay, hvis hun puttes og så tilbydes flaske derefter, ligesom du også om natten kan vælge at lade hende melde sig selv, når hun viser behov. Hvis hun er mere parat til en flaske, hvis hun vågner og melder sig selv, så kan flasken også ligge f.eks. kl. 20 og igen kl. 02/03, det er naturligvis også helt okay. Og viser det sig, at hun allerede nu kan nøjes med 2 flasker dagligt, så går det nok endda.... Det er naturligt en balance mellem at sikre hende både mad og væske nok, og samtidig også undgå at presse hende unødigt men anerkende, at hun har en naturlig evne til at fornemme sit behov :)

Jeg håber, at ovenstående dagsplan giver lidt idé om, hvordan døgnet kan se ud, og at du kan bruge mine tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke - og rigtig glædelig jul til jeres lille familie :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Svangerskabsforgiftning

Svangerskabsforgiftning kaldes også for Preeklampsi og eklampsi. Man ved ikke præcist, hvorfor svangerskabsforgiftning opstår.

Sygdommen medfører at væskemængden i kroppen forøges, at der udskilles protein med urinen og at blodtrykket stiger. Det kan være lette symptomer, som opdages ved en rutinekontrol hos egen læge eller ved jordemoder, men der kan også være svære tilfælde, hvor kvinden oplever hovedpine, flimren for øjnene, overfølsomhed for lys, kvalme, opkastninger og...

Læs mere i Babylex

Udvikling - børn

Børns motoriske udvikling er forskellig, men du kan bruge følgende rettesnor:

1 mdr.: Barnet prøver at løfte hovedet fra underlaget, når det ligger på maven

2-3 mdr.: Støtter på underarmene og løfter hoved og bryst fra underlaget.

4 mdr.: Kan selv holde hovedet i siddende stilling. Begynder at trille rundt fra mave til ryg. Rækker ud efter ting.

5 mdr.: Hvis barnet får hjælp til at sidde op, vil det sidde med rank ryg og hovedet i fin...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tak for en fantastisk hjemmeside. Det er så dejligt at mærke, hvordan du virkelig sætter dig ind i hvert enkelt spørgsmål og du giver nogle rigtigt gode svar!

Tak fra tvillingernes mor